Siirry pääsisältöön

Koristelua pienellä budjetilla

Siinä missä viime kuun teemana oikeastaan oli tuo TRG ja minun kalenterini, joka pyörii vahvasti TRG:n ympärillä, haluan tällä kertaa haastaa teidät miettimään koristelua ja siihen käytettyä raha summaa. Tunnistan itsessänikin sen, että kalenteriin saa upotettua juuri niin paljon rahaa kuin haluaa siihen kiinni laittaa ja täytyy myöntää, että itsellenikin välillä pujahtaa ostohousut jalkaan ihan vahingossa, mutta olen silti yrittänyt miettiä omaa ostokäyttäytymistäni enemmän ja vähemmän.
Kerronpa teille erään tarinan... Tai no ei se ole edes tarina vaan täysin totista totta. Kuvittelin siis parin kymmenen vuoden ajan etten osaa piirtää, kunnes viime kesänä Pinterestiä selatessa päätin tarttua kynään ja tuhersin jonkin aikaa ja kas kummaa olin tyytyväinen lopputulokseen ja hyvin hämmästynyt siitä, että oman luuloni olivatkin täysin väärässä. En vain ollut aikaisemmin löytänyt omaa tapaani piirtää. Joo, tiedän saattaa kuulostaa vähän hassulta, mutta silti. Tällä kertaa siis puhun piirtämisellä koristelusta.

Teistä joku saattaa ajatella, että doodle haasteet on ihan vanha juttu. Nyt en puhukaan niistä vaan siitä, että kuvitetaan omaan kalenteriin sopivat kitit. Niin minä nimittäin tein tuossa eräänä päivänä, kun olin ehtinyt koneen ääressä istua puolipäivää ja kuinka rentouttavaa se oli. Vain mielikuvitus rajana ja oman mielen liikkeet. Jos ei uskalla kokeilla, ei voi huomata onnistuvansa.
Lähdin liikkeelle siitä, että otin kalenterisivun ja puhtaan A4 paperin sekä lyijykynän mukaan ja marssin lähimmän ikkunan luo. Joskus muksuna, silloin kun kuvittelin etten osannut piirtää, käytin tuota samaa kikkaa jäljentääkseni kivoja kuvia. Nyt piirtelin sopivan kokoisien boksien ääriviivoja ikkunaa vasten paperille. Kun paperi oli lähes täynnä mieleisiäni bokseja, oli aika siirtyä takaisin pöydän ääreen. Gimmoista oli helppo aloittaa. Niitähän olin jo piirtänyt kesällä innostuksissani erilaisiin tilanteisiin sopiviksi. Toinen kohteeni oli leveät tupla boksit. Ajatuksissani olin toisen jo sijoittanut sivujen yläreunaan ja toisen alemmas. Oli siis loogista lähteä piirtämään taivasta. Tähdet oli aluksi vähän hankalat, mutta onni onnettomuudessa, että piirtäessäni jotain kalenteria varten, piirrän aina ensin lyijykynällä ja vahvistan ääriviivat vasta valmiiseen kuvaan juuri ennen värittämistä. Sillä saa pienet virheet huomattavasti helpommin anteeksi. Koska taivas tuli ylös, tarvittiin alas vastapainoksi maata ja näin syntyi ajatus metsästä. Koska en metsällä halunnut kuitenkaan täyttää koko tyhjää tilaa, halusin samaan kuvaan jotain hieman huomiota herättävää ja näin pienessä mielessäni syntyi ajatus Home -kyltistä. Siitä se sitten lähti.

Tämä kit, jonka piirsin on nimeltään Let`s go home. Ajatus ystävistä, jotka ovat kenties vähän eksyksissä ja matkalla kotiin, oli mielen päällä. Koti-ikävää potevana aihe kosketti ja siitä syntyi kuva, joka mahtuu yhdelle viikkoaukeamalle. Mikä parasta, aukeamalle jäi edelleen reilusti tilaa kirjoittaa asioita ylös. En voi siis työni vuoksi laittaa kalenteria täyteen kuvia, sillä kalenteriini on tapana ihan yllättäen, arvaamatta ja täysin pyytämättä ilmestyä lyhyelläkin varotusajalla tilaisuuksia aamusta iltaan.
Mutta siis palataanpa takaisin koristeluun pienellä budjetilla. Piirtämisen kustannukset ovat halvemmat kuin tarrojen tai washiteippien. Tällä tekniikalla koristellessa tarvitset vain paperia, kyniä, sakset ja liimaa. Toki on muitakin edullisia tapoja. Koristelussa voi hyödyntää mainoksia tai viikkoaukeaman koristelussa voi haastaa itsensä vaikka käyttämään vain viittä asiaa ja niihin viiteen asiaan pitää sisältyä myös työkalut joita käyttää. Itsenä voi haastaa monella tavalla. Puhdas fakta on se, ettei maailma kestä ihmisten ylikulutusta, joten jossain vaiheessa meidän on pakko miettiä omaa toimintaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kollaasinauhat

Planner of Finland -ryhmä järjesti jokin aika sitten kollaasinauha vaihdon. Hetkeen en mukana ole vaihdoissa ollut, tosin tähän ehkä syynä enemmän se, että jo useampi vuosi sitten siirryin askartelu- ja kalenteriryhmissä pyörimään kansainvälissä porukoissa. Epäröin vaihtoon osallistumista, mutta sain mieleni kuitenkin rohkaistua.  Meidän vaihtoporukka muodostui minusta ja kahdesta muusta henkilöstä. En tuntenut ollenkaan sitä henkilöä, jolle minun oli tarkoitus kollaasinauha tehdä ja koin sen hyvin haasteellisena. Kun toisen mieltymykset tai tapa koristella on ihan mysteeri, joutui enemmän miettimään, että millaisen itse haluaisi saada.  Toisena haasteena koin sen, että käytän itse todella paljon itse tulostettuja juttuja koristelussa. Joko sellaisia, joihin minulla on lisenssi oikeudet tai sitten muualta bongattuja, ilmaisia kuvituksia. Omassa päässä kollaasinauhoja tehdessä siis lähinnä vain pyöri, että onko ok käyttää itse tulostettua tai tehtyä materiaalia vai pitäisikö penkoa kaap

Happy Mail piristää päivää

Vuoden alusta kun hurahfin kalenterien ihmeelliseen maailmaan ja aloin säännöllisesti pyörimään ja seuraamaan Kalenterimaniaa, liityin myös kuukausittain olevaan Happy Mail rinkiin mukaan.  Parini oli kasannut minulle aivan ihanan postin, joka sai hymyn nousemaan huulille rankam työpäivän jälkeen. Kyllä se vaan niin on, että perinteinen posti, siis kirje, kortti paketti yms. saa mielen piristymään kummasti. Ei aina vaan niitä tylsiä laskuja ja mainoksia.  Olen ihastunut kyllä ihan urakalla Happy Mailiin. Omiin varastoihin on kertynyt vaikka mitä sellaista, jota ei loppupelissä sitten osaakaan hyödyntää kalenteria tehdessä. Happy Mailin myötä olen saanut niitä kiertoon ja tuottamaan hyvää mieltä jollekin toiselle.  Olen kuullut paljon tämän tyylisestä vaihdosta epäilyjä siitä, että kuitenkin sitten oma jää saamatta tai on pettymys. Harvoin jäävät saamatta tällä ryhmällä ja pääsääntöisesti ihmiset ovat olleet tyytyväisiä sisältöön ja toisaalta, jos sisällöllä on jotain sell

Memorydex kortit

Viime vuosien aikana olen tehnyt valtavat määrät pieniä kortteja, joita olen etenkin kesän leirien yhteydessä lähettänyt ympäri maailmaa kesän leirikavereille. Joitakin kortteja olen tehnyt itsellenikin, mutta olen huomannut korttien vaan katoavan jonnekin ajan kanssa, koska minulla ei ole ollut niille mitään kiinteää säilytyspaikkaa. Olen yrittänyt etsiä tähän säilytysongelmaan ratkaisua.  Instagramissa ja pinterestissä minua vastaan on tullut toinen toistaan upeampia kortteja, joiden alareunassa on pienet reiät. Asiaa tutkittuani huomasin kyseessä olevan memorydexkortit ja että niille saisi ostettua vielä kaiken lisäksi sellaisen näppärän säilytysratkaisun. Siitä se ajatus sitten lähti, tosin jonkin aikaa asiaa rauhassa kypsyttelin ennen kuin päätin itse kokeilla.  Bible Journal Love sivuston kautta oli minulle tullut vastaan freebienä memorydex korttien pohjia, joten päätin sitä kautta tulostaa itselleni sapluuna korttimalliksi. Ajattelin, että kokeilen ensin tekemistä ja sitä, ett