Siirry pääsisältöön

Työt järjesyykseen kalenterin avulla

Kalenteri on omassa työssäni välttämättömyys. Ilman sitä en varmaan muistaisi mitään ja olisin ihan joka paikasta myöhässä. Kalenterimanian löydettyäni kalenteri ei enää tuntunut ahdistavalta vaan mielenkiintoiselta ja siinä samalla huomasin hallitsevani kalenterin täytön paremmin kuin aikaisemmin. Työpäivät asettuivat omiin uomiinsa ja sitä yhtäkkiä alkoi muistaa asioita ihan toisella tavalla, kun kalenteria tulee otettua useaan otteeseen päivän aikana esille. Nyt pääsette hieman kurkkaamaan sitä, miten olen kalenterini järjestänyt.
Kuukausiaukeama
Kuukausiaukeama on aikakeskeisessä roolissa kalenterissa. Töissä on tilanteita, jolloin täytyy nopeasti hahmottaa koko kuukausi. Kuukausiaukeamasta löytyy säännölliset työtehtävät, joiden väri koodaus pysyy samana kuukaudesta toiseen. Lisäksi olen pyrkinyt laittamaan myös tärkeät menot ja vapaapäivät kuukausiaukeamaan ylös, sillä se helpottaa työtehtävien vastaanottamisessa tai ihmisten kanssa asioita sovittaessa kummasti. Kuukausiaukeaman sivussa on vielä hieman tilaa muistiin panoille. Siihen tulee kirjotettua sellaiset asiat, jotka eivät nyt oikeastaan sovi minnekään muuallekaan.

Kalenterin kuukausikoonti
Kuukausikoonti näyttää kerralla kaikki tärkeimmät asiat. Olen siihen merkinnyt syntymäpäiviä ja muita sellaisia tärkeitä päiviä, jotka on hyvä muistaa. Toisinaan merkitsen itselleni jonkin tavoitteenkin kuukaudelle, mutta omalla tavallani olen toisinaan todella huono tavoitteiden kirjaaja. Kaikkein tärkeimpänä kuukausikoonnissa on kuitenkin kohta, johon kirjaan ne asiat, joita ei saa unohtaa. Tuo yllä oleva kuva on hyvä esimerkki siitä, miltä kuukausikoontini näyttävät. Ne rakentuvat aina oikeastaan samalla tavalla, sillä olen laittanut jokaiseen kuukausikoontiin aina pienet kalenteriruudut kyseiseltä ja seuraavalta kuukaudelta. Lisäksi kuukausikoonnissa on aina kiinni jokin väritettävä tarra tylsiä kokouksia varten, joissa ei voi kaivaa esille kalenterin puuhaboksia.
Viikkoaukeama
Viikkoaukeama koostuu pysty päivistä. Jokaisessa päivässä on kolme lokeroa, joista pääsääntöisesti aina ylin lokero on varattu työpäivän merkintöihin. Näin hahmotan parhaiten työpäivän kulun ja sen millaisia työtehtäviä päivässä on. Hahmottamista varten olen pyrkinyt käyttämään värikoodausta, koska silloin näen nopealla vilkaisulla jo mitä työpäivä pitää sillään. Kun työ on monipuolista ja vaihtelevaa ja jotta mikään asia ei unohdu, ovat värikoodit kyllä varsinainen pelastus, etenkin silloin kun työt toistuvat viikosta toiseen samanlaisina. Lisäksi sivun muistiinpano kohtaan saan merkittyä ne työtehtävät, jotka tulee hoitaa kyseisen viikon aikana, mutta päivällä ei ole niin merkitystä. Sunnuntain alin ruutu on puolestaan varattu siihen, että saan merkittyä kyseisen pyhän Raamatun tekstit ylös.

To Do -listat
To do -listat on helppo tapa pitää hoidettavat asiat järjestyksessä. Koska kalenterin työruudukon tila on rajalinen, ei siihen mahdu työtehtävien lisäksi kirjoittamaan juurikaan mitään muuta, voin huoleta käyttää to do -listoja helpottamaan muistettavien asioiden hoitamista. To Do -listoihin merkitsen ylös esim. puheiden kirjoittamiset ja laskujen hoitamiset. Näin kaikki asiat tulevat varmasti hoidetuksi.

Koristeltu viikkoaukeama
Minulla ei työni vuoksi voi olla käytössä kuin yksi kalenteri, joten siihen tulee merkittyä kaikki asiat. Jotta kalenteri pysyisi järjestyksessä oli pakko luoda järjestelmä, joka mahdollistaa sen, ettei henkilökohtaiset ja työasiat ole kaikki sekaisin vaan, oikeasti hahmotan sen, mitä tapahtuu milloinkin. Olen huomannut tämän ratkaisun toimivaksi. Miten sinä käytät kalenteria? Miten sinä olet hahmottanut viikon rytmitystä?
ps... Pahoittelut tummista kuvista, yritän ensi kerraksi saada kuviin lisää valoa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kollaasinauhat

Planner of Finland -ryhmä järjesti jokin aika sitten kollaasinauha vaihdon. Hetkeen en mukana ole vaihdoissa ollut, tosin tähän ehkä syynä enemmän se, että jo useampi vuosi sitten siirryin askartelu- ja kalenteriryhmissä pyörimään kansainvälissä porukoissa. Epäröin vaihtoon osallistumista, mutta sain mieleni kuitenkin rohkaistua.  Meidän vaihtoporukka muodostui minusta ja kahdesta muusta henkilöstä. En tuntenut ollenkaan sitä henkilöä, jolle minun oli tarkoitus kollaasinauha tehdä ja koin sen hyvin haasteellisena. Kun toisen mieltymykset tai tapa koristella on ihan mysteeri, joutui enemmän miettimään, että millaisen itse haluaisi saada.  Toisena haasteena koin sen, että käytän itse todella paljon itse tulostettuja juttuja koristelussa. Joko sellaisia, joihin minulla on lisenssi oikeudet tai sitten muualta bongattuja, ilmaisia kuvituksia. Omassa päässä kollaasinauhoja tehdessä siis lähinnä vain pyöri, että onko ok käyttää itse tulostettua tai tehtyä materiaalia vai pitäisikö penkoa kaap

Memorydex kortit

Viime vuosien aikana olen tehnyt valtavat määrät pieniä kortteja, joita olen etenkin kesän leirien yhteydessä lähettänyt ympäri maailmaa kesän leirikavereille. Joitakin kortteja olen tehnyt itsellenikin, mutta olen huomannut korttien vaan katoavan jonnekin ajan kanssa, koska minulla ei ole ollut niille mitään kiinteää säilytyspaikkaa. Olen yrittänyt etsiä tähän säilytysongelmaan ratkaisua.  Instagramissa ja pinterestissä minua vastaan on tullut toinen toistaan upeampia kortteja, joiden alareunassa on pienet reiät. Asiaa tutkittuani huomasin kyseessä olevan memorydexkortit ja että niille saisi ostettua vielä kaiken lisäksi sellaisen näppärän säilytysratkaisun. Siitä se ajatus sitten lähti, tosin jonkin aikaa asiaa rauhassa kypsyttelin ennen kuin päätin itse kokeilla.  Bible Journal Love sivuston kautta oli minulle tullut vastaan freebienä memorydex korttien pohjia, joten päätin sitä kautta tulostaa itselleni sapluuna korttimalliksi. Ajattelin, että kokeilen ensin tekemistä ja sitä, ett

The Harmony Retreat - Muistoja

Harmony Retreat oli ensimmäinen The Reset Girlin talvileiri. Tai no oikeastaan kyse ei varsinaisesti ollut leiristä vaan ehkä enemmän jonkinlaisesta retriitistä, mihin nimikin viittaa. Harmony Retrean tarkoitus oli tarjota mahdollisuus rauhoittua ja oppia tuntemaan itseään uudella tavalla. Tähän osallistuessani ajattelin, että tätä minä todella tarvitsen. Etukäteen olin ajatellut, että minulla on kerrankin hyvin aikaa itselleni ja ehdin hyvin käyttämään aikaa siihen, että opin tuntemaan itseni uudelleen. Arki ja todellisuus vaan olivat lopulta aivan jotain muuta.  Harmony retreat pohjautui hyvin samankaltaiselle työskentelylle kuin mitä olin jo aikaisemmin käyttänyt The Reset Girlin leirien leirikirjojen tekemiseen. Tällä kertaa leirikirja tai oikeastaan tämän retriitin yhteydessä voisi ehkä ennemmin käyttää termiä käsikirja, koostui kolmesta osasta: sielusta, mielestä ja ruumista. Näiden kolmen kategorian kautta oli tarkoitus retriitin aikana pohtia itse koskevia asioita.  Harmony Ret